نقش گل بازی در پرورش سازندگی کودک
کودکان از گِل بازی لذت فراوانی میبرند و از نظر روحی و روانی ارضا میشوند و با قوه ی ابتکار و خلاقیت خویش چیزهای نو میسازند و میتوانند به تصورات و تخیلات خویش ، جامه عمل پوشیده و آن را به شکل مجسم در آورند. کودکان به هنگام این بازی نتیجه ی اعمال خود را که باعث بالا بردن اعتماد به نفس میگردد، مشاهده میکنند، فکر میکنند، تصمیم میگیرند و با به کارگیری قوه تخیل و تصور ، چیزی خلق میکنند و با رضایت خاطر در باره آنچه که ساختهاند سخن میگویند و بر روی آن اسم میگذارند.
فواید گِل بازی
1ـ رشد و پرورش خلاقیت خلاقیت و نوآوری کودک غالبا در زمانهایی شکوفا میشود که آزادی عمل دارد، میتواند قوه ی تخیل خویش را برای ساختن چیزی به کار اندازد.
از آنجا که بازی با گِل رس طبق الگو، مدل و نقشه ی از پیش تعیین شده نیست کودکان میتوانند به آفرینش دست بزنند، نیز به دلیل قابلیت انعطاف و نرمی گِل میتوانند به هر صورتی که بخواهند آن را شکل بدهند و خیلی سریع میتوانند خراب کنند. همان طور که نقاشی کردن موجب خلاقیت، ابتکار، نوآوری و لذت درونی برای کودک میشود، گِلبازی افزون بر همان اثرات، سرگرمی بسیار لذتبخش و شادیآفرین برای کودکان به حساب میآید.
2ـ رشد و پرورش گویایی باید به کودکان فرصت داد از راه گِلبازی، مجسمهسازی، کولاژ و نقاشی ، احساسات و عقاید خویش را بیان نمایند. در بازی با گل رس کودک میتواند فکر کند، تصمیم بگیرد و با کمک قوه ی تخیل و تصورش چیزی بیافریند و در پایان ، احساس رضایت کند و درباره ی ساختههایش صحبت کند. احساس رضایت ناشی از ساختن بسیار پراهمیت است. علاوه بر آنکه کودک در مورد ساختهاش داستانسرایی میکند، به افکارش هم نظم و ترتیب میدهد. زمانی که کودکان در حال گِلبازی هستند ، برای دوستانشان صدا در میآورند، یا ممکن است خواسته باشند با کارهایی مثل پختن، خوردن، مهمانی و جشن ، خود را مشغول کنند.
3ـ رشد و کنترل اعصاب و عضلات بیشتر کارهایی که با گل انجام میگیرد با به کارگیری انگشت و دست میباشد. فشار دادن، ضربه زدن، جدا کردن، غلطاندن، قطعه قطعه کردن، به همدیگر متصل کردن و ... به رشد عضلات کمک میکند و باعث میشود کودک تجربههای آسان و موفقی برای خود کسب نماید. کودکان از دیدن اثرات حرکاتشان لذت برده و متوجه میشوند قادرند از حرکات دستهایشان استفاده کنند و گل رس را به طریقی که مایلند بسازند. کودک ممکن است گل رس را به صورت لولههای بلند و باریک (طنابمانند) در بیاورد، آن را بکوبد و به شکل توپ در بیاورد یا اینکه به صورت تافتون در آورده و با انگشتانش سوراخ سوراخ کند. در کار با گل رس دایره (توپ) از اولین شکلهایی میباشد که کودک با تسلط بیشتر بر اعصاب و عضلاتش قادر است این شکلها را به صورت ماهرانهتری بسازد. درست کردن گل به صورت باریک نشانههای رشد و تسلط کودک بر کنترل اعصاب و عضلاتش میباشد.
4ـ رشد و پرورش مهارتهای اجتماعی وقتی چند کودک با همدیگر گلبازی میکنند از شراکت و داد و ستد برای ساختن چیز مورد علاقهشان لذت برده و مهارتهای اجتماعیشان پرورش پیدا میکند.
5ـ پرورش قدرت تجسم فضایی و هندسی کار با گل رس زمینه ی پرورش ادراک فضایی و هندسی کودک را افزایش میدهد چون کودک میتواند صورتهای فضایی و هندسی را به صورت عینی خلق کرده و مشاهده کند؛ مثلاً ساخت یک جعبه، چمدان، آدم، مربع، مستطیل، دایره و ... همه این مفاهیم را میتواند از طریق گلبازی عینیت بخشد و با مفاهیمی مانند نرمی، سفتی، زبری، سختی، سبکی، سنگینی، طول، سطح و حجم آشنا گردد. گل رس ماده خیلی خوبی برای طرحهای سهبعدی است، زیرا به دلیل نرمی و قابلیت انعطاف میتوانند آن را به هر شکلی که بخواهند در آورند. همچنین کودکان در سنین کودکستانی میتوانند شکلهای پایهای مانند دایره، توپهای کوچک، شکلهای گوشهدار مثل مربع و مستطیل را با گل رس بسازند. کودکان به هنگام گلبازی یک توپ حلقهای کامل گِلی را به جای سر و یک مستطیل را به جای بدن میگذارند و با درست کردن باریکههایی به عنوان دست و پا به ساخت آدمک میپردازند. کودکان میتوانند گل رس را به قالبهای مختلفی در بیاورند، کلوچه درست کنند، کیک درست کنند و آن را بپزند، این گونه فعالیتهای قالبسازی موجب رشد حسی، ادراکی و لامسه در کودکان شده و به سازگاری و انطباقپذیری تصورات و ادراکاتشان در مورد اشکال و اجسام سهبعدی و هندسی کمک بزرگی میکند.
6ـ پرورش حس لامسه خاصیت نرمی و شکلپذیری طبیعی گل رس جاذبه قوی برای کودکان در هر سنی دارد. هر یک از حواس که بیشتر در معرض محرکات محیطی قرار بگیرد، کاربرد و مهارت آن افزایش مییابد. گل رس علاوه بر تمامی مزایای دیگری که برای کودک دارد حس لامسه کودک را پرورش داده و زمینه درک و فهم حس لمس کردن را برای او فراهم میکند و مفاهیمی مانند سفت، سخت، نرم، زبر، مرطوب، خشک و ... را برای کودک معنیدار میکند. برای بازی با گل رس کودکان از مجموعه حواسشان از قبیل دیدن، لمس کردن و بوییدن استفاده میکنند و از آنجا که بیشتر کارهایی که با گل انجام میگیرد ، با به کارگیری انگشتان دست میباشد، حس لامسه بیشتر به کار گرفته میشود. کودکان وقتی با گل رس کار میکنند مفاهیم نرم و سخت را تجربه میکنند. کودک با مقداری آب مخلوط کردن به خاک رس در مییابد که خاک رس میتواند تبدیل به گل شده، گلِ درست شده میتواند خیلی شُل (نرم) یا خیلی سفت (سخت) باشد.
7ـ تقویت و هماهنگی چشم و دست کودک برای شکل دادن به گل از عضلات دست استفاده میکند و به دنبال آن چشم را به همکاری با دست وا میدارد و از قوه ی تخیل و تصور خویش برای خلق و ابداع آن کمک گرفته و چیزی را میآفریند. از آنجا که هماهنگی چشم و دست برای رشد کودک ضروری است، لازم است برای کودکان فعالیتهایی که منجر به هماهنگی حرکتی چشم و دست میشود مانند نقاشی (استفاده از رنگ، قلممو، آبرنگ و ...)، گلبازی، ساختن مجسمهها و کارهای گلی، خمیربازی و نقاشی با انگشت را در نظر گرفت.
8 ـ ابزاری برای تشخیص و درمان کودکان با گلبازی میتوانند ایدههای گوناگون خود را زودتر پیاده کنند، لذت و آرامشی که در زمان بازی با گل به دست میآورند از نقطه نظر درمانی بسیار بااهمیت است. تجربیات بازی درمانگران نشان داده است که کودکان عصبی و زودرنج را میتوان از طریق گلبازی، شنبازی و آببازی درمان کرد. بازی کردن با آب، خاک، شن و گل اثر معجزهآسایی در حل مشکلات و بروز خلاقیت کودکان دارد. آنان از طریق بازی و ساختن یک غول، گرگ، سگ، مار و ... آن را مورد حمله قرار دادن و خراب کردن میتوانند از ترسها، وهمیات، احساسات و پندارهای واهی رهایی یابند. بچه های خشن ، گل و یا خاک رس را سوراخ سوراخ میکنند و یا اینکه آن را روی هم میکوبند. گِل بازی برای کودک این فرصت را ایجاد میکند تا احساسات ناخوشایند و سرکوب شده خویش را ابراز نموده و به لحاظ روانی تخلیه و سبک شود.
9ـ فایدههای دیگر کودکان از طریق گلبازی موضوعاتی از قبیل شکل انسان، حیوان، خانه، کلوچه، پیچ، آچار و بسیاری چیزهای دیگر درست میکنند و سعی دارند اشکالی بسازند که به نحوی به آنها تعلق دارد، همان طوری که در نقاشی کردن این کار را انجام میدهند. اغلب در نقاشیها کودکان چیزهایی را که برایشان مهمترند بزرگتر ترسیم میکنند تا چیزهایی که برایشان از اهمیت کمتری برخوردار است. در گِلبازی و ساخت مجسمههای گلی هم کودکان اشکالی را که برایشان مهمتر است، با جزئیات بیشتری به کار میبرند. در این نوع شکلها ، کودک ممکن است از طریق دقت بیشتر روی ساخته ی خویش مثل گذاشتن دگمه به جای چشمها، حصیر برای لباس و یا نخ به جای موها اهمیت بیشتری به ساخته خویش بدهد.
از آنجایی که گِلبازی، از نظر والدین کار کثیفی محسوب میشود لازم است به نکات زیر توجه کنید:
ـ میزی که برای گِلبازی در نظر گرفته میشود باید دارای رویه مخصوص (فورمیکا) باشد که تمیز کردن آن راحتتر است و یا اینکه از پلاستیک برای پهن کردن روی میزهای معمولی استفاده کرد.
ـ از وسایلی مانند وردنه، قاشق، چاقوهای پلاستیکی و یا فلزی که لبه های تیزی ندارند استفاده شود.
ـ به هر کودکی یک تکه گِل به اندازه سیب بزرگ داده شود و کودک هر طور که دلش میخواهد از آن استفاده کند، به او آزادی کامل دهیم تا با خمیر آشنا شود و حس کنجکاویاش را ارضا کند، هرگز در مرحله آشنایی از او نخواهید که چیزی بسازد.
در مرحله بعدی روبهروی کودکان بنشینید و این سؤالات را از کودکان بکنید «اگر من این خمیر را فشار بدهم چه میشود؟ اگر آن را بکشم چطور میشود؟» کودکان را به این کار بیشتر تشویق کنید.
ـ هرگز به کودکان نگویید چه آدمک قشنگی درست کردهای و یا چه مار قشنگی است. سعی نمایید هنگام تشویق از دراز بودن، نرم و گرد بودن آنچه کودک درست کرده تعریف کنید.
ـ والدین و یا مربیان میتوانند کنار کودکان بنشینند و همراه آنها بازی کنند. شرکت در بازی موجب تشویق کودکان میشود ولی والدین و یا مربیان نباید چیزهایی را بسازند که بچهها از روی آن کپی کنند، این کار باعث هدر رفتن استعداد، خلاقیت و قوه ابتکار کودکان میشود.
ـ بعد از اینکه کار بچهها تمام شد، بهتر است گلها را به صورت گلولههای کوچکی به اندازه یک سیب در آورده و در وسط آن یک سوراخ کوچک ایجاد کرده و در آن آب بریزیم تا گِل نرم باقی بماند و بچهها برای کار با آنها در فرصت و جلسه بعدی مشکلی نداشته باشند و یا اینکه آنها را داخل سطلی درپوشدار گذاشته و روی آن یک پارچه مرطوب و یا اسفنج (ابر ظرفشویی) بگذاریم و سرپوش ظرف را محکم کنیم.
اگر گل رس خیلی خیس باشد کپک میزند و اگر خشک باشد کار کردن با آن مشکل است. اگر گل خشک و سفت شد آن را داخل یک کیسه میگذاریم و با ضربات چکش آن را خرد میکنیم. بعد از خیساندن داخل آب دوباره برای بازی آماده میشود.
ـ برای کودکان توضیح دهید که گِل را نباید به جز محدودهای که بازی میکنند (اتاق مخصوص یا گوشهای از حیاط) به سایر جاها ببرند.
ـ برایشان توضیح دهید که در هنگام بازی در کار یکدیگر دخالت نکنند. طرز تهیه گِل رس برای تهیه گل رس، خاک رس را در ظرفی ریخته روی آن آب بریزید، به طریقی که سطح آب در ظرف، از سطح خاک رس بالاتر باشد، سپس مدت 24 ساعت بگذارید خیس بخورد بعد با ورز دادن و مالش میتوان آن را به صورت خمیر در آورد.
خاک رس را میتوان از محله هایی که مغازه کوزهگری هست و یا مغازههایی که اسباب و لوازم هنری دارند تهیه کرد.